Hvordan ta imot kritikk på jobben: en praktisk guide for bedre arbeidsrelasjoner
Jeg husker første gang jeg fikk ordentlig kritikk på en jobb – det var faktisk ganske brutalt. Sjefen min kalte meg inn på kontoret og begynte å gå gjennom en tekst jeg hadde skrevet, og jeg følte bare at magen sank lenger og lenger ned i gulvet mens han snakket. «Dette var ikke det vi var ute etter,» sa han, og jeg kunne ikke annet enn å nikke mens jeg innerst inne bare ville krype under bordet og forsvinne. Det var lærerikt, men altså… ikke særlig hyggelig der og da!
Etter mange år som skribent og tekstforfatter har jeg fått kritikk fra utallige kilder – redaktører, kunder, kolleger og ledere. Og jeg må innrømme at det tok meg lang tid å lære hvordan ta imot kritikk på jobben på en konstruktiv måte. Men når jeg tenker tilbake nå, var det faktisk den kritikken som gjorde meg til en bedre tekstforfatter. Den tvang meg til å se på arbeidet mitt med andre øyne og utvikle meg profesjonelt på måter jeg aldri hadde trodd var mulig.
Kritikk på arbeidsplassen er noe vi alle møter, uansett hvor dyktige vi er eller hvor lenge vi har jobbet. Det kan komme fra sjefen din under en evalueringssamtale, fra en kollega som ser forbedringspotensial, eller til og med fra en kunde som ikke er fornøyd. Spørsmålet er ikke om du vil få kritikk, men hvordan du håndterer den når den kommer. I denne artikkelen skal jeg dele de strategiene og teknikkene jeg har lært gjennom årene for å ta imot kritikk på en positiv måte, slik at den blir til personlig og profesjonell vekst i stedet for noe som river deg ned.
Hvorfor kritikk på arbeidsplassen ofte føles så vanskelig
La meg være helt ærlig – det finnes noen grunnleggende grunner til at kritikk på jobben føles så mye verre enn kritikk i andre sammenhenger. For det første er jobben vår en stor del av vår identitet. Når noen kritiserer arbeidet vårt, føles det ofte som at de kritiserer oss som personer. Jeg husker hvor knust jeg følte meg da en kunde en gang skrev tilbake og sa at teksten jeg hadde levert var «amatørmessig og dårlig researchet.» Ouch. Det traff meg rett i selvbildet.
Det andre aspektet er at arbeidsplassen er en sosial arena hvor vi bryr oss om hva andre tenker om oss. Vi vil bli respektert av kollegene våre, vi vil at sjefen skal se oss som verdifulle medarbeidere, og vi vil unngå den pinlige følelsen av å bli uthengt foran andre. Når kritikken kommer offentlig – kanskje på et møte eller i en e-post som er kopiert til flere – kan skamfølelsen bli enda sterkere.
Dessuten har mange av oss internaliserte forestillinger om at kritikk betyr at vi er i fare for å miste jobben. Det primitive overlevelsesinstinktet vårt slår inn, og vi går i forsvarsmodus. Hjertet begynner å banke, og vi tenker på alle utgiftene vi har og hvor vanskelig det vil være å finne ny jobb. Dette gjør det nesten umulig å høre hva som faktisk blir sagt og lære av det.
Jeg oppdaget også tidlig i karrieren at måten kritikk blir gitt på kan påvirke hvor vanskelig den er å ta imot. En leder som sier «Du må jobbe hardere» gir deg ingenting konkret å jobbe med. Men en leder som sier «Jeg la merke til at rapporten mangler kildehenvisninger, og tallene i tabell 3 stemmer ikke med de i teksten – kan du dobbelsjekke dette?» gir deg noe konkret å forbedre. Dessverre er ikke alle like gode på å gi konstruktiv tilbakemelding, noe som gjør jobben vår som mottaker enda vanskeligere.
En annen utfordring er at kritikk ofte kommer på feil tidspunkt. Du har kanskje hatt en dårlig dag allerede, eller du er stresset med andre oppgaver. Plutselig kommer det en tilbakemelding som normalt hadde vært helt grei å ta imot, men som nå føles som det siste dråpen. Timing er alt, både når vi gir og mottar kritikk, og det er noe vi må lære oss å håndtere.
Forskjellen mellom konstruktiv og destruktiv kritikk
Gjennom årene har jeg lært at ikke all kritikk er skapt likt, og det er viktig å forstå forskjellen. Konstruktiv kritikk er spesifikk, handlingsrettet og har som mål å hjelpe deg bli bedre. Destruktiv kritikk er ofte vag, personlig og mer fokusert på å kritisere enn å hjelpe. Å lære seg å skille mellom disse to kan revolusjonere måten du håndterer tilbakemeldinger på.
La meg gi deg et konkret eksempel fra min egen erfaring. Jeg hadde en redaktør som pleide å skrive tilbake: «Dette er ikke bra nok, skriv om hele greia.» Det var destruktiv kritikk – vag, lite hjelpsom og bare frustrerende. Men jeg hadde også en annen redaktør som kunne skrive: «Introduksjonen er litt for lang og mister leseren. Prøv å kutt de første to avsnittene og start direkte med caset i avsnitt tre. Resten av teksten flyter bra.» Dette var konstruktiv kritikk som ga meg noe konkret å jobbe med.
Konstruktiv kritikk har typisk disse kjennetegnene: Den er spesifikk og konkret, den fokuserer på atferd eller prestasjoner (ikke personlighet), den kommer med forslag til forbedring, og den blir gitt i riktig setting og på riktig tidspunkt. Destruktiv kritikk, derimot, er ofte generell og vag («Du er ikke flink nok»), den angriper personen i stedet for handlingene, den kommer uten forslag til løsninger, og den blir ofte gitt offentlig eller på upassende tidspunkt.
Men her kommer det viktige poenget: Selv når du får destruktiv kritikk, kan du lære deg teknikker for å trekke ut det som kan være nyttig. Jeg husker en gang en kunden min skrev: «Denne teksten er helt feil, du forstår ikke hva vi driver med.» Det var sårt å høre, men i stedet for å bli defensiv spurte jeg oppfølgende spørsmål. Det viste seg at de hadde endret strategi siden vi startet, og teksten ikke lenger passet deres nye retning. Plutselig ga den «destruktive» kritikken mening.
| Konstruktiv kritikk | Destruktiv kritikk |
|---|---|
| Spesifikk og konkret | Vag og generell |
| Fokuserer på atferd/prestasjoner | Angriper personligheten |
| Kommer med forslag til forbedring | Kritiserer uten løsninger |
| Gis privat og på riktig tidspunkt | Gis offentlig eller upassende |
| Har som mål å hjelpe | Virker mer som utblåsing |
Det viktigste jeg har lært er at du alltid kan spørre om klargjøring når kritikken er uklar. «Kan du være mer spesifikk om hva som ikke fungerte?» eller «Har du forslag til hvordan jeg kan forbedre dette?» er legitime spørsmål som kan forvandlere selv den mest destruktive kritikken til noe mer konstruktivt.
Umiddelbare reaksjoner: å håndtere den emosjonelle responsen
Altså, jeg skal være helt ærlig her – de første sekundene etter at du får kritikk kan være de viktigste for hvordan resten av samtalen eller e-postvekslingen utvikler seg. Den umiddelbare reaksjonen din setter tonen, og det er her de fleste av oss gjør de største feilene. Jeg husker hvor mange ganger jeg har svart for fort på e-poster med kritikk, bare for å angre på det senere.
Den første regelen jeg har lært meg er: Pust dypt og tell til ti før du svarer. Det høres kanskje kleint ut, men det fungerer. Når vi får kritikk, går kroppen vår automatisk i kampklar-tilstand. Hjertet slår fortere, vi blir varme, og prefontal cortex – den delen av hjernen som står for rasjonell tenkning – blir mindre aktiv. De ti sekundene der du puster dypt gir systemet ditt tid til å roe seg ned.
For meg har det også hjulpet enormt å ha noen faste fraser jeg bruker når jeg får kritikk, uansett hvor jeg befinner meg følelsesmessig. «Takk for tilbakemeldingen, la meg tenke på dette» eller «Jeg setter pris på at du tar deg tid til å gi meg konkret tilbakemelding» er eksempler på slike fraser. Det kjøper meg tid til å prosessere det som er sagt, samtidig som det viser at jeg tar kritikken seriøst.
En annen teknikk jeg har utviklet er å mentalt skille mellom innholdet i kritikken og følelsene mine rundt det. Når sjefen min sier at en tekst trenger mer arbeid, er det faktuell informasjon om teksten – ikke en dom over meg som person. Men følelsene mine kan reagere som om det var det sistnevnte. Ved å erkjenne overfor meg selv at «ok, jeg føler meg såret akkurat nå, men det betyr ikke at kritikken er feil» kan jeg begynne å behandle situasjonen mer objektivt.
Noe som har hjulpet meg enormt er å lære meg å stille oppklarende spørsmål i stedet for å bli defensiv. I stedet for «Men jeg brukte jo kilder!» kan jeg si «Hvilke deler av dokumentasjonen kunne vært sterkere?» Det viser at jeg tar kritikken seriøst og ønsker å lære, i stedet for å forsvare meg. Og ofte oppdager jeg at det som først føltes som et angrep på alt jeg hadde gjort, egentlig bare handlet om en liten del av arbeidet.
Jeg har også lært viktigheten av å ikke ta kritikk personlig i øyeblikket den kommer, selv når den føles personlig. En kunde sa en gang at en tekst jeg hadde skrevet var «unødvendig komplisert og vanskelig å forstå.» Min første impuls var å tenke «han forstår ikke hvor mye arbeid jeg la i dette!» Men når jeg tok et steg tilbake, innså jeg at han hadde rett – jeg hadde skrevet for meg selv, ikke for målgruppen hans.
Aktiv lytting: hvordan virkelig høre hva som blir sagt
Her kommer vi til noe som tok meg mange år å mestre, og som jeg fortsatt jobber med: å virkelig høre hva som blir sagt når noen gir meg kritikk. Det høres enkelt ut, men når følelsene er i kok, har vi en tendens til å høre det vi forventer å høre i stedet for det som faktisk blir sagt. Jeg kan ikke telle hvor mange ganger jeg har reagert på kritikk som viste seg å være noe helt annet enn det jeg først trodde.
Aktiv lytting under kritikk er som en ferdighet – det må øves på. Den første teknikken er å fokusere på å forstå i stedet for å formulere ditt forsvar. Når din kollega eller sjef snakker, ikke bruk tiden på å tenke på hva du skal svare. Bruk den på å virkelig forstå hva vedkommende mener. Jeg husker en evalueringssamtale hvor jeg var så opptatt av å forsvare et prosjekt som hadde gått dårlig at jeg ikke hørte at sjefen min faktisk roste meg for måten jeg hadde håndtert krisen på.
En praktisk teknikk jeg bruker er å parafrasere det jeg hører: «Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at rapporten mangler konkrete eksempler på hvordan tiltakene kan implementeres?» Dette gjør to ting: Det forsikrer meg om at jeg har forstått riktig, og det viser den andre personen at jeg tar dem på alvor. Og ofte oppdager jeg at min første forståelse var litt off.
Kroppsspråket mitt har også endret seg mye gjennom årene. I stedet for å krysse armene (som jeg pleide å gjøre automatisk når jeg følte meg angrepet), prøver jeg å holde en åpen kroppsholdning. Jeg nikker når jeg forstår poenger, og jeg opprettholder øyekontakt – selv når det er ubehagelig. Det signaliserer at jeg er tilstede i samtalen og tar den seriøst.
Noe annet jeg har lært er å stille spørsmål som går i dybden. I stedet for å bare si «ok» eller «jeg forstår,» spør jeg ting som «Kan du gi meg et eksempel på hvordan dette kunne vært gjort bedre?» eller «Hva ville en sterkere versjon av dette sett ut?» Slike spørsmål gjør to ting: De gir meg mer konkret informasjon å jobbe med, og de viser at jeg er genuint interessert i å forbedre meg.
Jeg har også blitt mer bevisst på mine egne antagelser. Når noen sier «dette fungerte ikke så bra,» antar jeg ofte automatisk at de mener det er helt forferdelig. Men aktiv lytting betyr å spørre: «Hva spesifikt fungerte ikke?» Ofte viser det seg at 80% av jobben var fin, og kritikken gjaldt kun en liten del av arbeidet. Det er en enorm forskjell i hvordan det føles å ta imot!
Strategier for å håndtere kritikk fra ulike kilder
Etter alle disse årene i arbeidslivet har jeg lært at kritikk fra forskjellige personer krever litt forskjellige tilnærminger. Den måten jeg håndterer tilbakemelding fra sjefen min på, er ikke nødvendigvis den samme som fungerer best med kolleger på mitt eget nivå eller med eksterne kunder. La meg dele litt om hva jeg har lært om håndtering av kritikk fra ulike kilder.
Når kritikken kommer fra din nærmeste leder, er det viktig å huske på at de som regel har et bredere perspektiv på virksomheten enn deg. Jeg husker en gang jeg fikk kritikk for at en kampanje jeg hadde skrevet var «for kreativ.» Min første reaksjon var «men de ba jo om kreativitet!» Men når jeg gravde dypere, skjønte jeg at budsjettet var strammere enn jeg visste, og de trengte noe som kunne rulles ut raskt og billig. Kritikken handlet ikke om kvaliteten på kreativiteten min, men om at jeg ikke hadde forstått de større rammene.
Kritikk fra kolleger kan føles annerledes, fordi det ikke er den samme hierarkiske dynamikken. Men det kan også være vanskeligere, fordi det kan føles mer personlig. En kollega sa en gang at jeg var «vanskelig å samarbeide med» fordi jeg alltid hadde meninger om alt. Autsch! Men i stedet for å bli defensiv (selv om jeg hadde lyst til det), spurte jeg hva hun mente konkret. Det viste seg at jeg avbrøt folk på møter uten å tenke over det. Det var faktisk nyttig å høre, selv om det var ubehagelig.
Med eksterne kunder eller klienter er utfordringen ofte at de ikke nødvendigvis forstår alle begrensingene du jobber under, eller de har kanskje andre forventninger enn det som ble kommunisert i starten. Jeg hadde en klient som var misfornøyd med en artikkel fordi den var «for akademisk.» Men da jeg spurte mer konkret, viste det seg at målgruppen deres hadde endret seg siden vi startet prosjektet. Kritikken var berettiget, men konteksten var viktig for å forstå hvorfor.
- Fra ledere: Fokuser på å forstå de større strategiske rammene og spør om prioriteringer
- Fra kolleger: Vær åpen for perspektiver på samarbeid og kommunikasjon
- Fra underordnede: Lytt ekstra nøye – det krever mot for dem å gi kritikk oppover
- Fra eksterne: Klargjør forventninger og kontekst før du evaluerer kritikken
- Fra HR: Ta det ekstra seriøst og dokumenter oppfølgingen
Noe jeg har blitt mer oppmerksom på, er at kritikk fra underordnede (hvis du har ansvar for andre) ofte er den vanskeligste å få, men også den mest verdifulle. Det krever mot for noen å kritisere sjefen sin, så når de gjør det, er det som regel noe viktig de prøver å kommunisere. Jeg hadde en praktikant som forsiktig sa at instruksjonene mine var «litt uklare.» Det var lett å avfeie som at hun bare var uerfaren, men når jeg tenkte på det, skjønte jeg at jeg hadde antatt at hun visste mer om prosessene våre enn hun gjorde.
En generell regel jeg har lært meg er å alltid spørre om kontekst når jeg får kritikk. «Kan du hjelpe meg å forstå hva som er viktigst å fokusere på?» eller «Hvilke andre faktorer bør jeg tenke på når jeg skal forbedre dette?» Slike spørsmål hjelper meg å forstå ikke bare hva som er galt, men også hvorfor det er viktig å fikse det.
Teknikker for å stille de riktige oppfølgingsspørsmålene
Her kommer vi til noe som virkelig forandret spillet for meg: å lære seg å stille gode oppfølgingsspørsmål når jeg får kritikk. I mange år gjorde jeg den feilen å bare nikke og si «ok, jeg skal fikse det,» uten å virkelig forstå hva som skulle fikses eller hvorfor. Det resulterte ofte i at jeg gjettet meg frem til løsninger, og ikke sjelden bommet jeg på hva som egentlig var problemet.
Det første jeg lærte meg var å spørre om spesifikke eksempler. Når noen sier «kommunikasjonen din kunne vært bedre,» er det gull verdt å spørre: «Kan du gi meg et konkret eksempel på en situasjon hvor kommunikasjonen kunne vært bedre?» Plutselig går vi fra en vag observasjon til noe konkret jeg kan jobbe med. Jeg husker en sjef som sa at jeg var «for direkte» i e-postene mine. Da jeg spurte om et eksempel, viste det seg at problemet var at jeg ikke hilste på folk eller brukte høflighetsfraser – noe som var lett å fikse.
Et annet kraftfullt spørsmål er: «Hva ville suksess sett ut her?» Dette hjelper meg å forstå ikke bare hva som er galt, men hva som er rett. En redaktør sa en gang at en artikkel jeg skrev «manget driv.» Da jeg spurte hva en artikkel med driv ville sett ut, beskrev hun konkrete teknikker som kortere setninger, mer aktive verb og personlige eksempler. Plutselig hadde jeg en klar oppskrift å følge.
Jeg har også lært verdien av å spørre om prioritering: «Av alle tingene du nevnte, hva er viktigst å fokusere på først?» Dette er spesielt nyttig når du får mye kritikk på en gang. Det hjelper både deg og kritikeren å strukturere tilbakemeldingen på en måte som gjør det lettere å handle på den. En kunde ga meg en gang en liste med femten ting som skulle endres i en tekst. Da jeg spurte hva som var viktigst, viste det seg at de fleste punktene var «nice to have,» mens tre av dem var kritiske.
Et spørsmål som har reddet meg mange ganger er: «Er det noe jeg misforstår om situasjonen eller konteksten?» Dette åpner for at det kan være informasjon du ikke har fått, eller at dine forutsetninger er feil. Jeg jobbet en gang på et prosjekt hvor klienten kritiserte meg for å være «treg med leveranser.» Da jeg spurte om kontekst, viste det seg at de hadde en intern deadline jeg ikke visste om, og de hadde trodd jeg kjente til den.
Noe annet jeg har funnet nyttig er å spørre om ressurser og støtte: «Hva trenger jeg for å lykkes bedre med dette?» eller «Finnes det verktøy eller opplæring som kunne hjulpet?» Dette viser at du tar kritikken på alvor og genuint ønsker å forbedre deg, samtidig som det signaliserer at forbedring kan kreve mer enn bare din egen innsats.
- Be om spesifikke eksempler i stedet for å akseptere vage beskrivelser
- Spør hva suksess ville sett ut i den aktuelle situasjonen
- Klargjør prioriteringer når du får multiple tilbakemeldinger
- Sjekk om du misforstår konteksten eller har mangelfull informasjon
- Spør om hvilke ressurser eller støtte som trengs for forbedring
- Få avklart tidsrammer og forventninger til oppfølging
Det kanskje viktigste spørsmålet jeg har lært meg å stille er: «Hvordan vil du at jeg følger opp dette?» Dette klargjør forventninger og viser at du tar ansvar for å forbedre situasjonen. Skal du sende en oppdatert versjon? Book et oppfølgingsmøte? Implementere endringene til en bestemt dato? Ved å spørre direkte unngår du misforståelser senere.
Hvordan bruke kritikk som grunnlag for utvikling
Dette er kanskje den delen av kritikkhåndtering jeg er mest stolt av å ha lært: å faktisk bruke kritikken konstruktivt i stedet for bare å lide gjennom den. I starten av karrieren min behandlet jeg kritikk som noe jeg måtte «overleve» og komme meg gjennom. Nå ser jeg på det som råmateriale for profesjonell utvikling. Det er en ganske dramatisk endring i perspektiv, og den har gjort en enorm forskjell for hvordan jeg opplever arbeidslivet.
Det første jeg gjorde var å begynne å dokumentere kritikken jeg fikk. Ikke for å bygge en sak mot noen, men for å se mønstre. Jeg laget en enkel tabell hvor jeg noterte dato, hvem som ga kritikken, hva den handlet om, og hva jeg gjorde med den. Etter noen måneder begynte jeg å se trender. For eksempel oppdaget jeg at jeg ofte fikk kritikk for det samme problemet fra forskjellige kilder: at jeg ikke var tydelig nok på tidsfrister når jeg kommuniserte med klienter.
En av de mest verdifulle teknikkene jeg har lært er å lage konkrete handlingsplaner basert på kritikken. I stedet for å bare tenke «jeg må bli bedre på det der,» skriver jeg ned tre konkrete ting jeg kan gjøre annerledes. Når en klient sa at tekstene mine var for tekniske, laget jeg en sjekkliste jeg kunne bruke: 1) Les høyt for å sjekke om det høres naturlig ut, 2) Erstatt faguttrykk med enklere alternativer, 3) Legg til konkrete eksempler for abstrakte konsepter.
Jeg har også begynt å søke aktivt etter kritikk i stedet for å vente på at den skal komme. Det høres masochistisk ut, men det har faktisk vært utrolig befriende! En gang i kvartalet spør jeg mine nærmeste samarbeidspartnere: «Hva kunne jeg gjort annerledes i vårt samarbeid?» eller «Hvor ser du størst potensial for forbedring i arbeidet mitt?» Dette gir meg mulighet til å justere kursen før små problemer blir store.
Noe som virkelig endret perspektivet mitt var da jeg begynte å se på kritikk som gratis konsultasjon. Tenk på det – noen bruker sin tid og energi på å hjelpe deg bli bedre til jobben din. Det er faktisk ganske rauskortet! En redaktør brukte en gang en halvtime på å gå gjennom en tekst jeg hadde skrevet, med detaljerte kommentarer om alt fra struktur til språkbruk. I stedet for å føle meg nedkjørt, tenkte jeg: «Dette er som å få privattimer med en ekspert – gratis!»
| Før: Destruktiv tilnærming | Etter: Utviklingsorientert tilnærming |
|---|---|
| Ser kritikk som angrep | Ser kritikk som læremulighet |
| Blir defensiv og lukker seg | Stiller spørsmål og søker å forstå |
| Tenker «de forstår ikke» | Tenker «hva kan jeg lære?» |
| Glemmer kritikken raskt | Dokumenterer og følger opp |
| Repeterer samme feil | Lager systemer for forbedring |
En annen ting jeg har lært er å feire fremgang, selv når den er liten. Når jeg får tilbakemelding på at noe har blitt bedre – selv om det fortsatt ikke er perfekt – erkjenner jeg det som et steg i riktig retning. En klient sa nylig at en artikkel var «mye klarere enn forrige versjon, men trenger fortsatt litt arbeid med konklusjonen.» I stedet for å fokusere på kritikken av konklusjonen, feiret jeg først at resten av artikkelen var blitt bedre.
Jeg har også begynt å dele kritikk med andre når det er relevant. Ikke for å klage, men for å lære. Når jeg får tilbakemelding som kan være nyttig for kollegene mine, deler jeg det i teamet vårt. «Jeg lærte noe interessant fra en klient i dag…» Ofte viser det seg at andre har opplevd lignende utfordringer, og vi kan lære av hverandres erfaringer.
Kommunikasjon med den som gir kritikken
En av de største læringene mine de siste årene har vært å forstå at kommunikasjon rundt kritikk er en toveisprosess. Det er ikke nok å bare ta imot kritikken og gå videre – hvordan du kommuniserer tilbake påvirker både forholdet ditt til personen og hvor sannsynlig det er at du får nyttig tilbakemelding i fremtiden. Jeg husker hvor pinlig det var da en kollega sa til meg at hun hadde sluttet å gi meg tilbakemeldinger fordi jeg «alltid bare sa ok og så skjedde det aldri noe.»
Den første og kanskje viktigste regelen jeg har lært meg er å bekrefte at du har mottatt og forstått kritikken. Det holder ikke å bare nikke eller sende en kort «ok» tilbake. Jeg prøver å parafrasere det jeg har hørt: «Hvis jeg forstår deg riktig, mener du at presentasjonen min hadde for mye tekst på hver lysark og at budskapet ble utydelig?» Dette gjør to ting: Det viser at jeg har lyttet, og det gir den andre personen mulighet til å korrigere meg hvis jeg har misforstått noe.
Noe annet jeg har blitt mye bedre på er å kommunisere mine planer for oppfølging. I stedet for å bare si «jeg skal tenke på det,» sier jeg konkret hva jeg skal gjøre: «Jeg planlegger å gå gjennom presentasjonen og kutte teksten på halvparten, samt legge til flere visuelle elementer. Kan jeg få deg til å se på den reviderte versjonen neste uke?» Dette viser at jeg tar kritikken på alvor og har en plan for å handle på den.
Jeg har også lært viktigheten av å spørre om oppfølging. «Kan du gi meg beskjed om du ser andre forbedringer når jeg har implementert disse endringene?» eller «Vil du at jeg setter opp et møte for å gå gjennom den oppdaterte versjonen?» Dette holder dialogen åpen og viser at du verdsetter vedkommendes ekspertise. Og ikke minst, det øker sjansene for at du får ytterligere veiledning når du trenger det.
En teknikk som har fungert overraskende godt for meg er å takke for kritikken – og mene det. «Takk for at du tok deg tid til å gi meg denne tilbakemeldingen. Det hjelper meg virkelig å forstå hvordan jeg kan gjøre jobben bedre.» I begynnelsen føltes dette kunstig, men etter hvert innså jeg at jeg faktisk mente det. God kritikk er verdifull, og folk som gir den fortjener anerkjennelse for innsatsen.
Noe jeg har blitt mer bevisst på er å dele positive resultater når jeg har fulgt opp kritikken. Hvis en endring jeg gjorde basert på tilbakemelding fører til bedre resultater, deler jeg det med personen som ga meg kritikken. «Den endringen du foreslo i rapportstrukturen gjorde at klienten var mye mer fornøyd – takk for tipset!» Dette styrker forholdet og oppmuntrer til mer konstruktiv tilbakemelding i fremtiden.
Jeg har også lært å være ærlig om mine begrensninger. Hvis kritikken krever ferdigheter jeg ikke har, eller ressurser jeg ikke tilgang til, kommuniserer jeg det åpent: «Jeg ser poenget ditt om at nettsiden trenger bedre design, men jeg har ikke designferdigheter. Kan du hjelpe meg å finne noen som kan bistå med det?» Dette viser at jeg tar kritikken seriøst, samtidig som jeg er realistisk om hva jeg kan levere på egenhånd.
- Bekreft at du har forstått kritikken ved å parafrasere
- Kommuniser konkrete planer for oppfølging
- Spør om videre veiledning og oppfølging
- Takk genuint for tilbakemeldingen
- Del positive resultater fra implementerte endringer
- Vær ærlig om egne begrensninger og behov for støtte
Praktiske verktøy for å strukturere tilbakemeldinger
Etter mange år med å motta kritikk på alt fra små e-poster til store prosjekter, har jeg utviklet et lite system for å håndtere og strukturere tilbakemeldingene jeg får. Det høres kanskje litt nerdete ut, men det har hjulpet meg enormt med å ikke miste verdifull informasjon i den følelsesmessige reaksjonen på kritikk. Plus, det gir meg noe konkret å fokusere på i stedet for å bare grue meg til neste gang jeg må prestere.
Det første verktøyet mitt er det jeg kaller «kritikk-loggen». Det er bare et enkelt regneark hvor jeg noterer ned all betydelig kritikk jeg får. Kolonnene mine er: Dato, Kilde (hvem som ga kritikken), Område (hva det gjaldt), Spesifikk tilbakemelding, Min umiddelbare reaksjon, Handlingsplan, og Oppfølging. I begynnelsen føltes det tungvint å fylle ut, men nå er det blitt en automatisk del av prosessen min når jeg får større tilbakemeldinger.
Det som var overraskende opplysende var å se mønstrene som dukket opp over tid. Jeg oppdaget for eksempel at jeg fikk mye av den samme kritikken fra forskjellige kilder uten å tenke over det. Tre forskjellige klienter på seks måneder hadde kommentert at tekstene mine kunne vært «mer tilgjengelige» – det var tydeligvis noe jeg måtte jobbe systematisk med, ikke bare justere fra gang til gang.
En annen struktureringsteknikk jeg bruker er «problemkategorisering». Jeg deler kritikken jeg får inn i kategorier som «Tekniske ferdigheter,» «Kommunikasjon,» «Tidsplanlegging,» «Samarbeid,» og «Strategisk tenkning.» Dette hjelper meg å se hvor jeg bør fokusere utviklingsinnsatsen. Hvis 70% av kritikken min faller under «Kommunikasjon,» vet jeg hvor jeg må investere tid og energi.
Jeg har også laget det jeg kaller en «kritikk-barometer» – en enkel skala fra 1-5 hvor jeg vurderer hvor konstruktiv kritikken var (1 = destruktiv og lite hjelpsom, 5 = svært konstruktiv og handlingsrettet). Dette hjelper meg å prioritere hvor mye vekt jeg skal legge på forskjellig tilbakemelding. Kritikk som scorer høyt fortjener mer oppmerksomhet og oppfølging enn kritikk som scorer lavt.
For å håndtere den emosjonelle siden har jeg utviklet det jeg kaller «24-timers regelen». Når jeg får kritikk som treffer meg hardt følelsesmessig, gir jeg meg selv 24 timer før jeg handler på den. Jeg noterer ned mine umiddelbare tanker og følelser, men tar ingen beslutninger eller sender noen svar før jeg har sovet på det. Det er utrolig hvor ofte perspektivet mitt endrer seg når de første følelsene legger seg.
| Verktøy | Formål | Hyppighet |
|---|---|---|
| Kritikk-logg | Dokumentere og spore tilbakemeldinger | Etter hver betydelig kritikk |
| Problemkategorisering | Identifisere utviklingsområder | Månedlig gjennomgang |
| Kritikk-barometer | Vurdere kvalitet på tilbakemelding | Ved hver registrering |
| 24-timers regel | Håndtere emosjonelle reaksjoner | Ved behov |
| Handlingsplan-mal | Strukturere oppfølging | For viktig kritikk |
Jeg har også utviklet en handlingsplan-mal som jeg bruker når jeg får kritikk som krever oppfølging. Malen inkluderer: 1) Hva er kjerneproblemene? 2) Hvilke endringer kan jeg gjøre umiddelbart? 3) Hvilke endringer krever mer tid eller ressurser? 4) Hvem kan hjelpe meg? 5) Hvordan skal jeg måle forbedring? 6) Når skal jeg følge opp? Dette strukturerer tankeprocessen min og sørger for at jeg ikke glemmer viktige elementer.
Et siste verktøy som har vært uvurderlig er det jeg kaller «suksess-sporingen». For hver kritikk jeg implementerer forbedringer basert på, noterer jeg ned positive resultater når de kommer. Dette kan være alt fra «klienten ga positive tilbakemeldinger på neste tekst» til «fikk ros på teammøtet for bedre kommunikasjon.» Det hjelper meg å se den konkrete verdien av å ta kritikk på alvor og motiverer meg til å fortsette med den konstruktive tilnærmingen.
Når kritikk er uberettiget eller urettferdig
Ok, nå kommer vi til elefanten i rommet som jeg ikke kan late som ikke eksisterer: Ikke all kritikk er berettiget. Noen ganger får du kritikk som bare er feil, urettferdig, eller basert på misforståelser. Og ja, noen ganger kommer kritikk fra folk som har skjulte agendaer eller som bare har en dårlig dag og tar det ut på deg. Jeg har opplevd alt dette, og det er kanskje det vanskeligste å håndtere konstruktivt.
Jeg husker særlig en episode hvor en klient kritiserte meg for å være «uresponsiv» fordi jeg ikke hadde svart på en e-post. Da jeg sjekket, viste det seg at e-posten aldri hadde kommet frem – det var et teknisk problem på deres side. Men skaden var allerede skjedd; de hadde oppfattet meg som uprofesjonell og kommunisert det til andre i organisasjonen deres. Det var frustrerende og urettferdig, men jeg måtte likevel håndtere situasjonen på en profesjonell måte.
Den første læringen min var å ikke gå automatisk i forsvarsmodus, selv når jeg vet at kritikken er feil. I stedet prøver jeg å forstå hvor kritikken kommer fra. I eksempelet med e-posten spurte jeg: «Jeg ser at du opplevde at jeg ikke responderte. Kan du hjelpe meg å forstå hva som skjedde? Jeg har ikke mottatt noen e-post fra deg.» Dette åpnet for en konstruktiv problemløsning i stedet for en krangel om hvem som hadde rett.
Noe annet viktig jeg har lært er å skille mellom faktafeil og meningsforskjeller. Hvis noen kritiserer deg for noe du faktisk ikke har gjort, er det en faktafeil som kan korrigeres med informasjon. Men hvis noen ikke liker tilnærmingen din eller stilen din, er det en meningsforskjell – og den kan være like gyldig som din egen mening, selv om den ikke stemmer overens med dine preferanser.
I situasjoner hvor kritikken baserer seg på mangelfull informasjon, har jeg lært å gi kontekst på en ikke-defensiv måte. «Jeg forstår at det kan ha sett ut som om jeg ikke prioriterte dette prosjektet. La meg gi deg litt bakgrunn for beslutningene jeg tok…» Dette er annerledes enn å si «Du tar feil!» Det anerkjenner den andres perspektiv samtidig som det gir informasjon som kan endre det.
Noen ganger får du kritikk som er basert på urealistiske forventninger. En kunde kritiserte meg en gang for ikke å levere en artikkel på 3000 ord på én dag (de hadde bestilt den dagen før deadline). I stedet for å bli sint, forklarte jeg høflig mine normale tidsrammer for slike oppdrag og foreslo løsninger for fremtiden. «Jeg forstår at dere trengte dette raskt. For fremtidige prosjekter av denne størrelsen trenger jeg normalt en uke. Kan vi se på hvordan vi kan planlegge bedre sammen?»
- Ikke gå automatisk i forsvarsmodus – prøv å forstå perspektivet
- Skill mellom faktafeil og legitime meningsforskjeller
- Gi kontekst på en ikke-defensiv måte når informasjon mangler
- Adresser urealistiske forventninger med forslag til løsninger
- Dokumenter situasjoner hvor kritikk viser seg å være uberettiget
- Søk andre perspektiver når du er usikker på validiteten
En viktig strategi jeg har utviklet er å søke andre perspektiver når jeg er usikker på om kritikk er berettiget. Jeg har noen kolleger jeg stoler på som jeg kan spørre: «Kan du hjelpe meg å forstå om denne tilbakemeldingen er rimelig?» Ofte gir de meg et mer objektivt bilde av situasjonen. Noen ganger bekrefter de at kritikken var urettferdig, men andre ganger hjelper de meg å se aspekter jeg ikke hadde tenkt på.
Jeg har også lært viktigheten av å dokumentere mønstre av urettferdig kritikk. Hvis den samme personen konsekvent gir deg kritikk som viser seg å være uberettiget, kan det være et tegn på et større problem som må adresseres på et annet nivå. Men vær forsiktig her – det er lett å overbevise seg selv om at all kritikk er urettferdig når den føles ubehagelig.
Det kanskje viktigste jeg har lært er at selv når kritikk er uberettiget, kan jeg ofte lære noe av situasjonen. Kanskje lærer jeg noe om kommunikasjon, om å sette forventninger, eller om å dokumentere arbeidet mitt bedre. Urettferdig kritikk er ikke hyggelig, men det trenger ikke være fullstendig meningsløst heller.
Oppfølging og læring over tid
Dette er kanskje det mest undervurderte aspektet ved kritikkhåndtering: hva du gjør etter at den umiddelbare situasjonen er håndtert. I mange år var jeg flink til å ta imot kritikk i øyeblikket, men dårlig til å følge opp og lære av den over tid. Det resulterte i at jeg gjorde de samme feilene om og om igjen, bare med lengre mellomrom. Det var først da jeg begynte å se på kritikk som en investering i langsiktig utvikling at ting virkelig endret seg.
En praksis som har revolusjonert min tilnærming til personlig utvikling er kvartalsvise gjennomganger av kritikken jeg har fått. Hver tredje måned setter jeg av et par timer til å gå gjennom kritikk-loggen min og se etter mønstre. Hvilke typer tilbakemelding får jeg konsekvent? Hvilke forbedringer har jeg implementert? Hvor har jeg gjort fremgang, og hvor står jeg fortsatt fast?
Jeg husker den første slike gjennomgangen jeg gjorde – det var ganske opplysende! Jeg oppdaget at jeg hadde fått kommentarer om «manglende struktur» i forskjellige former fra fire ulike kilder i løpet av tre måneder. Det var tydelig et område jeg måtte jobbe systematisk med, ikke bare justere ad hoc. Så jeg meldte meg på et kurs i strukturert skriving og tekstorganisering, noe som viste seg å være en av de beste investeringene jeg har gjort i karrieren.
En annen viktig praksis jeg har utviklet er å aktivt søke oppfølgende tilbakemeldinger. Når jeg har implementert endringer basert på kritikk, går jeg tilbake til kilden og spør hvordan det ser ut nå. «Du nevnte forrige måned at presentasjonene mine hadde for mye tekst. Hvordan synes du denne versjonen fungerte?» Dette gjør to ting: Det viser at jeg tar kritikk seriøst nok til å følge opp, og det gir meg verdifull informasjon om hvor effektive forbedringene mine har vært.
Jeg har også begynt å dokumentere suksesshistoriene mine når det gjelder kritikkhåndtering. Når en implementert endring fører til positive resultater – bedre kundereaksjoner, ros fra kolleger, eller bare at jeg føler meg mer selvsikker i en situasjon – noterer jeg det ned. Dette arkivet av positive resultater hjelper meg å huske verdien av å ta kritikk konstruktivt, spesielt på dager når det føles demotiverende.
En læring som kom som en overraskelse for meg var viktigheten av å dele mine erfaringer med kritikkhåndtering med andre. Da jeg begynte å være åpen om mine egne utfordringer og fremgang på dette området, oppdaget jeg at mange kolleger slet med det samme. Vi begynte å ha uformelle diskusjoner om hvordan vi håndterte vanskelige tilbakemeldinger, og det utviklet seg til en slags uformell støttegruppe på arbeidsplassen.
Noe annet viktig jeg har lært er å justere forventningene mine til forbedring. I begynnelsen trodde jeg at hvis jeg bare tok kritikk på alvor nok, ville jeg raskt bli perfekt og aldri få negativ tilbakemelding igjen. Det var naivt! Realiteten er at jo bedre du blir, desto høyere standarder forventer folk av deg. God kritikkhåndtering handler ikke om å unngå kritikk, men om å bruke den som drivstoff for kontinuerlig utvikling.
- Gjennomfør kvartalsvise gjennomganger av mottatt kritikk
- Søk aktivt oppfølgende tilbakemeldinger på implementerte forbedringer
- Dokumenter suksesshistorier fra konstruktiv kritikkhåndtering
- Del erfaringer med kolleger for gjensidig læring
- Juster forventninger – målet er utvikling, ikke perfeksjon
- Feir fremgang, selv når den er gradvis
Den kanskje mest verdifulle innsikten jeg har fått over tid er at evnen til å ta imot kritikk godt er en ferdighet som andre legger merke til og verdsetter. Ledere og kolleger begynner å stole mer på deg når de vet at du kan håndtere tilbakemeldinger på en moden måte. Det åpner dører for mer ansvar, bedre prosjekter, og mer ærlige arbeidsforhold. Paradoksalt nok har det å bli bedre til å motta kritikk ført til at jeg får mer ros og anerkjennelse også.
Å bygge en kultur for konstruktiv tilbakemelding
Etter å ha jobbet i mange år med å forbedre min egen evne til å håndtere kritikk, begynte jeg å innse at problemet ikke bare ligger hos oss som mottar tilbakemeldinger – det ligger også i kulturen rundt hvordan kritikk gis og mottas på arbeidsplassen. Hvis du jobber på et sted hvor folk er redde for å gi ærlig tilbakemelding, eller hvor kritikk alltid føles som et personlig angrep, blir det vanskelig for alle å utvikle seg profesjonelt.
En av de beste erfaringene jeg har hatt var på en arbeidsplass hvor lederen aktivt modellerte god kritikkhåndtering. Hun sa ting som «Takk for den tilbakemeldingen – det hjelper meg å bli bedre som leder» og «Jeg innser at jeg ikke kommuniserte forventningene tydelig nok, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.» Det skapte en atmosfære hvor det var trygt å både gi og motta kritikk, fordi alle kunne se at selv sjefen behandlet det som verdifull informasjon i stedet for personlige angrep.
Jeg har prøvd å ta med meg denne læringen i mine egne arbeidsforhold. Når jeg får konstruktiv kritikk, prøver jeg å verbalisere verdien av den foran andre: «Det var virkelig nyttig tilbakemelding – jeg hadde ikke tenkt på det fra den vinkelen» eller «Jeg setter pris på at du tok deg tid til å gi meg så spesifikke eksempler.» Dette signaliserer til andre at kritikk er velkommen og verdsatt, ikke noe de skal være redde for å gi.
Jeg har også begynt å være mer åpen om mine egne feil og læringsprosesser. I stedet for å prøve å skjule når jeg har bommet på noe, deler jeg det med teamet: «Jeg lærte noe interessant fra den siste klientfeedbacken – jeg har tydeligvis ikke vært klar nok på tidsfrister. Noen andre som har opplevd lignende?» Dette normaliserer det å få kritikk og gjør det lettere for andre å være åpne om sine egne utfordringer.
En praksis som har fungert godt i team jeg har jobbet med er «læringsdeling» på teammøter. I stedet for bare å rapportere om suksesser, har vi begynt å dele konstruktiv kritikk vi har fått og hva vi har lært av den. «Jeg fikk tilbakemelding om at rapportene mine kunne vært mer visuelle – noen som har gode tips for det?» Dette gjør kritikk til en felles læringsressurs i stedet for noe individuelt og potensielt skamfullt.
Jeg har også blitt mer bevisst på hvordan jeg selv gir kritikk. Siden jeg vet hvor vanskelig det kan være å motta det, prøver jeg å gi tilbakemeldinger på en måte som gjør det lettere for den andre personen å ta det konstruktivt. Det betyr å være spesifikk, fokusere på handlinger i stedet for personlighet, og alltid foreslå konkrete forbedringer. «Presentasjonen hadde mye god informasjon, men jeg følte at hovedbudskapet forsvant i alle detaljene. Hva om du starter med konklusjonen og så bygger opp til den?» i stedet for «Presentasjonen var rotete.»
- Modeller god kritikkhåndtering for andre å se
- Verbaliser verdien av konstruktiv tilbakemelding offentlig
- Vær åpen om egne feil og læringsprosesser
- Implementer læringsdeling av kritikk i teammøter
- Gi kritikk på en måte som gjør det lett å ta konstruktivt
- Skape psykologisk trygghet rundt tilbakemeldinger
En ting som virkelig endret dynamikken på en arbeidsplass jeg var på, var da vi innførte det vi kalte «tilbakemeldingspartnere». Hver person fikk tildelt en kollega som de skulle ha regelmessige, strukturerte tilbakemeldingssamtaler med – ikke evalueringer, men utviklingsfokuserte samtaler. Dette gjorde kritikk til en naturlig og forventet del av arbeidshverdagen, i stedet for noe som bare skjedde når ting gikk galt.
Det jeg har lært er at når du bidrar til å skape en kultur hvor kritikk blir sett på som en gave i stedet for et angrep, kommer du til å få mye mer verdifull tilbakemelding. Folk blir mindre redde for å si hva de virkelig tenker, og du får tilgang til innsikter som kan hjelpe deg å vokse både profesjonelt og personlig. Det er en investering som lønner seg mange ganger over.
Konklusjon: fra overlevelse til vekst
Når jeg tenker tilbake på den første gangen jeg fikk skikkelig kritikk på jobben – da jeg satt på kontoret til sjefen min og følte at verden raste sammen – ser jeg hvor langt jeg har kommet. Ikke fordi jeg har blitt perfekt eller sluttet å få kritikk (tvert imot!), men fordi hele forholdet mitt til tilbakemeldinger har endret seg fundamentalt. Det som en gang føltes som overlevelse har blitt til muligheter for vekst og utvikling.
Den største læringen min er at hvordan ta imot kritikk på jobben ikke bare handler om teknikker og strategier – det handler om å endre den grunnleggende fortellingen du forteller deg selv om hva kritikk betyr. I stedet for «de synes jeg er dårlig til jobben min» har jeg lært å tenke «de bryr seg nok om arbeidet vårt sammen til å hjelpe meg bli bedre.» Det er en gigantisk forskjell i hvordan det oppleves.
Gjennom alle disse årene som skribent og tekstforfatter har jeg fått tusenvis av tilbakemeldinger – noen konstruktive, noen mindre konstruktive, og noen som bare var gale. Men hver og en av dem har bidratt til at jeg har blitt bedre til det jeg gjør. Ikke fordi all kritikk er perfekt eller alltid har rett, men fordi prosessen med å ta imot, evaluere og handle på tilbakemeldinger har gjort meg til en mer reflektert og utviklingsorientert profesjonell person.
Det som kanskje overrasket meg mest er hvor mye enklere arbeidslivet har blitt etter at jeg lærte meg disse ferdighetene. Relasjoner til kolleger og ledere har blitt bedre, prosjekter går smidigere, og jeg føler meg mye mer selvsikker i jobben min – paradoksalt nok fordi jeg er blitt mer åpen for å høre om mine feil og svakheter. Det viser seg at når folk vet at du kan håndtere ærlig tilbakemelding, blir de mer villige til å investere i deg og samarbeide tett med deg.
Hvis du tar med deg bare én ting fra denne artikkelen, la det være dette: Neste gang du får kritikk på jobben, prøv å se det som informasjon i stedet for dom. Det betyr ikke at det føles godt med en gang, eller at all kritikk er perfekt og berettiget. Men ved å behandle det som data du kan bruke til å bli bedre, i stedet for et angrep du må forsvare deg mot, åpner du opp for muligheter du ikke visste eksisterte.
Veien fra å frykte kritikk til å verdsette den er ikke alltid lett, og det krever øvelse. Men det er en av de beste investeringene du kan gjøre i din profesjonelle utvikling. Og hvem vet? Kanskje vil du om noen år se tilbake på de vanskeligste tilbakemeldingene du har fått som noen av de mest verdifulle øyeblikkene i karrieren din. Det gjorde jeg i hvert fall.
Ofte stilte spørsmål om å ta imot kritikk på jobben
Hvordan kan jeg slutte å ta kritikk så personlig?
Dette er kanskje det vanligste spørsmålet jeg får, og det er helt forståelig. Den beste strategien jeg har funnet er å bevisst skille mellom handlinger og identitet. Når noen kritiserer måten du gjorde noe på, kritiserer de ikke deg som person. Jeg prøver å tenke «arbeidet mitt trenger forbedring» i stedet for «jeg er ikke flink nok.» Det tar tid å internalisere denne forskjellen, men det blir lettere med øvelse. Jeg pleier også å gi meg selv 24 timer før jeg reagerer følelsesmessig på kritikk – ofte ser ting annerledes ut dagen etter når de første følelsene har lagt seg.
Hva gjør jeg hvis sjefen min gir kritikk på en destruktiv måte?
Dette er en vanskelig situasjon som mange opplever. Det viktigste er å fokusere på hva du kan kontrollere – din egen respons. Selv når kritikken er dårlig formulert, prøv å grave etter det konstruktive budskapet. Still oppfølgingsspørsmål som «Kan du hjelpe meg å forstå hva som ville fungert bedre?» eller «Har du konkrete forslag til forbedring?» Dette kan hjelpe den andre personen å gi mer nyttig tilbakemelding. Hvis mønsteret fortsetter og påvirker arbeidsmiljøet negativt, kan det være verdt å ta opp med HR eller lederens overordnede – men fokuser på konkrete eksempler på atferd, ikke personlighetskarakteristikker.
Er det greit å være uenig i kritikken jeg får?
Absolutt! Det er helt legitimt å være uenig i kritikk, men hvordan du uttrykker uenigheten er avgjørende. I stedet for å gå rett på forsvar, prøv å forstå perspektivet først: «Jeg kan se at du opplevde det slik. Fra mitt perspektiv var tanken at…» Dette åpner for dialog i stedet for konflikt. Husk at dere begge kan ha rett – samme situasjon kan oppfattes forskjellig av ulike personer. Det viktigste er å ha en konstruktiv samtale om hvordan dere kan samarbeide bedre i fremtiden.
Hvordan kan jeg be om mer spesifikk kritikk når tilbakemeldingene er for vage?
Vage tilbakemeldinger som «gjør det bedre» eller «dette fungerer ikke» er frustrerende fordi de ikke gir deg noe konkret å jobbe med. Mine favorittutnøkkingsspørsmål er: «Kan du gi meg et konkret eksempel på hva som ikke fungerte?» og «Hva ville suksess sett ut i denne situasjonen?» Du kan også spørre: «Av alle tingene du nevnte, hva er viktigst å fokusere på først?» Det viser at du tar kritikken seriøst og genuint ønsker å forbedre deg, samtidig som det hjelper kritikeren å være mer spesifikk.
Hvor ofte bør jeg følge opp etter at jeg har fått kritikk?
Dette avhenger av typen kritikk og forholdet ditt til personen som ga den. For mindre justeringer kan et oppfølgende spørsmål etter en uke eller to være passende: «Har du lagt merke til forbedring i det området vi snakket om?» For større endringer eller kritikk fra ledere, kan månedlige oppdateringer være mer passende. Det viktigste er å kommunisere din plan for oppfølging når du mottar kritikken: «Jeg planlegger å implementere disse endringene i løpet av neste måned – kan vi ta en prat om hvordan det går da?» Dette viser at du tar det på alvor og gir en naturlig anledning for videre dialog.
Hva gjør jeg hvis jeg får motstridende kritikk fra forskjellige kilder?
Dette skjer overraskende ofte og kan være forvirrende! Første steg er å forstå konteksten bak hver tilbakemelding. Kanskje har de forskjellige prioriteringene eller ser situasjonen fra ulike vinkler. Jeg pleier å gå tilbake til begge kildene og forklare situasjonen: «Jeg har fått tilbakemelding fra flere kilder som ser ut til å peke i litt forskjellige retninger. Kan du hjelpe meg å forstå hvilke faktorer som er viktigst i akkurat denne konteksten?» Dette hjelper deg å prioritere og viser at du tenker strategisk om tilbakemeldingene i stedet for bare å følge dem blindt.
Hvordan vet jeg om kritikken er berettiget eller bare urettferdig?
Dette er et av de vanskeligste spørsmålene, og ærlig talt er det ikke alltid lett å avgjøre umiddelbart. Min tilnærming er å gi kritikken «fordelen av tvilen» først – prøv å forstå perspektivet før du avskriver det. Søk gjerne andre perspektiver fra kolleger du stoler på: «Kan du hjelpe meg å forstå om denne tilbakemeldingen virker rimelig?» Dokumenter også mønstre over tid – hvis du konsekvent får urettferdig kritikk fra samme kilde, kan det være et større problem som må adresseres. Men vær forsiktig med å konkludere for raskt at kritikk er urettferdig bare fordi den er ubehagelig å høre.
Kan det å ta imot kritikk godt virkelig hjelpe karrieren min?
I min erfaring er svaret et klart ja! Evnen til å håndtere kritikk konstruktivt er en av de mest undervurderte profesjonelle ferdighetene. Ledere og kolleger får mer tillit til folk som de vet kan ta imot ærlig tilbakemelding uten å bli defensive eller krenket. Det åpner dører for mer ansvar, ærligere arbeidsforhold, og bedre samarbeid. Dessuten blir du ganske enkelt bedre til jobben din når du aktivt bruker kritikk til utvikling. Jeg har fått flere karrieremuligheter delvis fordi folk visste at de kunne gi meg direkte tilbakemeldinger uten at det ble drama eller konflikt.