Min reise gjennom forsikringsjungelen
Jeg husker første gang jeg skulle flytte hjemmefra og fikk spørsmål om alle disse forsikringene. Hvilke forsikringer er obligatorische i Norge? Det var faktisk mer komplisert enn jeg trodde! Mamma ringte og sa «du må ha forsikring på alt mulig nå», men ingen forklarte ordentlig hva som faktisk var påkrevd av loven og hva som bare var «lurt å ha».
Etter å ha jobbet med forsikring i mange år (og gjort mine egne feil underveis), kan jeg fortelle deg at det finnes flere typer obligatoriske forsikringer i Norge enn folk flest tror. Det handler ikke bare om bilforsikring, selv om det er den mest kjente. Faktisk er det ganske spesifikke regler for ulike situasjoner og yrker som kan komme som en overraskelse.
La meg dele det jeg har lært gjennom egne erfaringer og mange samtaler med både forsikringsselskaper og folk som har opplevd konsekvensene av å ikke ha riktig dekning. Det er nemlig viktig å skjønne at «obligatorisk» betyr akkurat det – du kan faktisk få bøter eller andre juridiske konsekvenser hvis du ikke har disse forsikringene på plass.
I denne guiden går jeg gjennom alle de lovpålagte forsikringene i Norge, basert på gjeldende regelverk og mine praktiske erfaringer. Du får vite nøyaktig hva som kreves, hvor mye det koster, og – ikke minst – hva som skjer hvis du ikke følger reglene. Tro meg, det vil du ikke oppleve!
Trafikksikringsavgift og ansvarsforsikring for kjøretøy
Den mest kjente obligatoriske forsikringen er definitivt ansvarsforsikring for bil. Jeg lærte dette på den harde måten da jeg som 18-åring trodde jeg kunne vente med å tegne forsikring til jeg «hadde bedre råd». Spoiler alert: Det fungerer ikke sånn!
Ansvarsforsikring for bil er lovpålagt fra det øyeblikket du registrerer kjøretøyet. Dette gjelder alle motorvogner som skal brukes på offentlig vei – biler, motorsykler, mopeder, traktorer og til og med elektriske sparkesykler over en viss hastighet. Jeg husker naboen min fikk seg en overraskelse da han kjøpte elektrisk scooter og plutselig måtte ha forsikring på den også.
Minimumssummen for ansvarsforsikring er satt til 10 millioner kroner for personskade og 2 millioner kroner for tingskade. Dette høres kanskje mye ut, men jeg har sett saker der skadebeløpene faktisk når disse summene. En alvorlig trafikkulykke kan fort koste flere millioner bare i medisinske utgifter.
Hva dekker ansvarsforsikringen?
Ansvarsforsikringen dekker skader du påfører andre – både personer og eiendom. Den dekker IKKE skader på din egen bil eller dine egne skader. Det var noe jeg ikke skjønte helt først. Da jeg rygget inn i garasjeveggen hjemme, var jeg helt sikker på at forsikringen skulle dekke det. Det gjorde den ikke, fordi det var min egen eiendom!
Forsikringen dekker også juridiske kostnader hvis det blir søksmål etter en ulykke. Det er faktisk vært ganske viktig i noen saker jeg har hørt om. En venn av meg var involvert i en ulykke der motparten senere saksøkte for mange millioner – uten ansvarsforsikring hadde han vært personlig ansvarlig for både sakskostnader og eventuell erstatning.
Kostnader og hvor du får det
Prisen varierer enormt basert på alder, bosted, biltype og kjøreerfaring. Som ung sjåfør i Oslo betalte jeg rundt 25 000 kroner i året bare for ansvarsforsikring på en gammel Corolla. Nå, tjue år senere, betaler jeg rundt 4 000 kroner for samme dekning på en mye dyrere bil. Det er altså verdt å vente med den dyre bilen til du blir eldre!
Du kan tegne ansvarsforsikring hos alle norske forsikringsselskaper:
– Storebrand
– Gjensidige
– If
– Tryg
– SpareBeank Forsikring
– Fremtind
– Codan
Et tips jeg lærte for sent: Ring rundt til flere selskaper når du skal fornye. Prisforskjellene kan være på flere tusen kroner for nøyaktig samme dekning. Jeg bytter forsikringsselskap omtrent hvert tredje år og sparer vanligvis 2000-4000 kroner hver gang.
Yrkesskade- og ansvarsforsikringer for spesifikke yrker
Her kommer noe mange ikke vet om – flere yrker har egne lovkrav til forsikring. Jeg oppdaget dette da jeg startet som frilans konsulent og plutselig måtte sette meg inn i helt nye forsikringsregler.
Obligatorisk yrkesskadeforsikring
Alle arbeidsgivere i Norge må ha yrkesskadeforsikring for sine ansatte. Dette er regulert gjennom folketrygdloven og er ikke valgfritt. Som selvstendig næringsdrivende er du ikke automatisk dekket, men du kan tegne frivillig yrkesskadeforsikring.
Jeg husker når jeg startet mitt eget firma – NAV-kontoret forklarte at jeg ikke lenger var dekket av yrkesskadeforsikring gjennom arbeidsgiver. De anbefalte sterkt at jeg tegnet egen dekning, spesielt siden jeg jobber mye på kunders kontorer og reiser en del i jobben.
Yrkesskadeforsikringen dekker:
– Behandlingskostnader ved arbeidsrelaterte skader og sykdommer
– Uførepensjon hvis du blir arbeidsufør
– Etterlattepensjon til familie
– Utgifter til tilrettelegging av arbeidsplass
Ansvarsforsikring for spesielle yrker
Flere yrker har lovkrav om ansvarsforsikring. Her er de viktigste jeg kjenner til:
Yrke/sektor | Minimumsdekningv | Regulert av |
Advokater | 10 millioner kr | Advokatlovev |
Revisorer | 50 millioner kr | Revisorloven |
Eiendomsmeglere | 15 millioner kr | Eiendomsmeglingsloven |
Regnskapsførere | 5 millioner kr | Bokføringsloven |
Finansrådgivere | 15 millioner kr | Verdipapirhandelloven |
Tannleger/leger | 20 millioner kr | Helsepersonelloven |
En venn av meg som er eiendomsmegler fortalte at forsikringen hans koster rundt 15 000 kroner i året. Det høres mye ut, men han sa at han hadde kollegaer som hadde opplevd erstatningskrav på flere millioner kroner etter feil i salgsoppgaver eller rådgivning.
Forsikring for båt og vannscooter
Dette var noe jeg ikke visste før jeg kjøpte min første båt for noen år siden. Jeg trodde forsikring var frivillig, men det viste seg at ansvarsforsikring også er obligatorisk for båter over en viss størrelse.
Når er båtforsikring obligatorisk?
Ansvarsforsikring er påkrevd for:
– Båter med motor over 25 hk
– Alle vannscootere uansett størrelse
– Seilbåter over 15 meter
Jeg har en liten motorbåt på 90 hk som jeg bruker til fiske, og forsikringen koster meg rundt 3 500 kroner i året. Det dekker skader jeg kan påføre andre båter, bryganlegg, eller personer som bader.
Minimumssummen for båtansvar er 1,5 millioner kroner, men jeg vil anbefale høyere dekning. En kollega fortalte om en hendelse der en båt krasjet inn i en dyr seilbåt – reparasjonskostnadene var på over 800 000 kroner. Heldigvis hadde han god forsikring.
Registrering og merking
Alle båter med obligatorisk ansvarsforsikring må også registreres i Småbåtregisteret. Dette koster 785 kroner for femårigt registreringsbevis. Båten må merkes med registreringsnummer, og du må ha papirene med på turen.
Jeg glemte papirene hjemme første gang jeg var på sjøen med den nye båten. Møtte politibåt som sjekket, og selv om de var greie og bare ga en muntlig advarsel, kunne jeg fått gebyr på 2000 kroner for det.
Hundeforsikring – når den er obligatorisk
Mange tror hundeforsikring er frivillig, men det finnes faktisk situasjoner der den er lovpålagt. Dette lærte jeg da jeg skulle få min første hund og begynte å grave i regelverket.
Obligatorisk for spesielle raser og situasjoner
Ansvarsforsikring for hund er obligatorisk i flere tilfeller:
– Alle hunder klassifisert som «farlige» eller på listen over forbudte raser
– Hunder som har bitt mennesker tidligere
– Hunder brukt til vakthold eller andre kommersielle formål
– I enkelte kommuner – alle hunder (sjekk lokale forskrifter)
Minimumssummen er 1 million kroner for personskade. Det høres mye ut for en hundebit, men jeg har hørt om saker der små barn har fått alvorlige skader som krevde mange operasjoner og langvarig behandling. Kostnadene kan fort løpe opp i millionbeløp.
Praktiske erfaringer med hundeforsikring
Jeg har en golden retriever som definitivt ikke er klassifisert som farlig, men jeg valgte likevel å tegne ansvarsforsikring. Den koster bare rundt 500 kroner i året, og jeg har faktisk brukt den en gang.
Hunden min løp løs på stranda og hoppet opp på en mann som hadde hvite bukser på. Han falt og fikk skader på kneet som krevde behandling. Forsikringen dekket både behandlingskostnadene og erstatning for ødelagte klær. Uten forsikring hadde jeg måttet betalt rundt 25 000 kroner av egen lomme.
Arbeidsgiveres obligatoriske forsikringer
Som arbeidsgiver har du flere lovpålagte forsikringer. Jeg lærte dette da jeg ansatte min første medarbeider og plutselig hadde helt nye forsikringsforpliktelser.
Yrkesskadeforsikring for ansatte
Dette er den viktigste og mest grunnleggende forsikringen du må ha som arbeidsgiver. Alle ansatte må være dekket fra første arbeidsdag, også vikarer og deltidsansatte. Jeg gjorde feilen av å tro at korttidsvikar ikke trengte dekning – det var feil!
Forsikringen må dekke:
– Alle arbeidsrelaterte skader og sykdommer
– Skader på vei til og fra arbeid
– Reiser i jobbsammenheng
– Kurs og konferanser
Kostnaden beregnes ut fra lønnsmasse og risikonivå i bransjen. For mitt lille konsulentfirma betaler jeg rundt 0,8% av samlet lønnsmasse. For byggebransjen kan det være 3-4%, mens kontorarbeidsplasser ofte ligger på 0,5-1%.
Særlige krav for risikofylte yrker
Hvis du driver virksomhet med økt risiko, kan det være tilleggskrav:
- Byggebransjen: Økt yrkesskadeforsikring og ofte krav om ansvarsforsikring
- Transport: Spesielle krav for gods- og persontransport
- Helse og omsorg: Behandlerforsikring og økt ansvarsforsikring
- Rensebransjen: Dekking for tyveri og skader hos kunder
- Vaktbransjen: Spesiell bevæpnet vakt-forsikring
En kamerat som driver elektriker-firma fortalte at hans yrkesskadeforsikring koster over 100 000 kroner i året for fire ansatte. Det høres mye ut, men han har opplevd flere arbeidsulykker der behandlingskostnadene var på flere hundre tusen kroner per skade.
Forsikring ved utleie av eiendom
Dette er et område der mange gjør feil, inkludert meg selv i starten. Når du leier ut eiendom, endrer forsikringssituasjonen seg dramatisk.
Utleieforsikring og endringer i vilkår
Vanlig boligforsikring dekker IKKE skader som oppstår i utleieforhold. Jeg lærte dette på den harde måten da leietakerne mine forårsaket en vannlekkasje som kostet 180 000 kroner å reparere. Min vanlige boligforsikring nektet å dekke skaden fordi boligen var utleid.
Du må ha spesiell utleieforsikring som dekker:
– Skader forårsaket av leietakere
– Husleietap hvis boligen blir ubeboelig
– Juridiske kostnader ved tvister med leietakere
– Ansvar overfor naboer ved skader
Ansvarsforsikring ved næringslyd
Hvis du driver utleie som næring (mer enn tre enheter), blir det klassifisert som næringsvirksomhet. Da gjelder egne forsikringskrav og du trenger høyere ansvarsdekninger.
Min erfaring er at utleieforsikring koster rundt 30-50% mer enn vanlig boligforsikring, men det er absolutt verdt det. Alternativet er å risikere personlig ansvar for skader som kan gå i millionklassen.
Internasjonale forsikringskrav
Hvis du bor i Norge men har tilknytning til andre land, kan det påvirke forsikringssituasjonen din. Dette opplevde jeg da jeg jobbet i Danmark i en periode.
EU/EØS-regler og grensekryssende dekninger
Norge følger EU-direktiver for forsikring, som betyr at norsk bilforsikring gjelder i hele EU/EØS-området. Men det er viktig å forstå at dekningsnivået kan variere.
Jeg husker en biltur til Tyskland der jeg fikk en mindre skade. Det viste seg at mens den norske ansvarsforsikringen gjaldt, var dekningsnivået lavere enn det tyske minimumskravet. Dette kunne potensielt ha skapt problemer hvis skaden hadde vært større.
Grønt kort og internasjonale reiser
For reiser utenfor EU/EØS må du ha «grønt kort» som bevis på forsikring. Dette er gratis fra forsikringsselskapet, men må bestilles i god tid før reise.
En gang glemte jeg å bestille grønt kort før en biltur til Ukraina. Ved grensa måtte jeg tegne lokal forsikring som kostet meg 2000 kroner for en uke – mye dyrere enn om jeg hadde planlagt på forhånd.
Konsekvenser av manglende obligatorisk forsikring
La meg være helt klar på dette: konsekvensene av å ikke ha obligatorisk forsikring kan være dramatiske. Jeg har sett folk få økonomiske problemer som varte i årevis etter slike feil.
Juridiske konsekvenser
For kjøretøy uten ansvarsforsikring:
– Bøter fra 7000 til 15 000 kroner
– Beslagleggelse av kjøretøyet
– Midlertidig førerkortbeslag i grove tilfeller
– Personlig erstatningsansvar ved skader
En bekjent kjørte bil uten forsikring i tre måneder fordi han «glemte å betale regningen». Da han ble tatt av politiet, fikk han 12 000 kroner i bot og bilen ble beslaglagt. Verst av alt: få dager senere påkjørte en annen bil ham bakfra. Selv om det ikke var hans feil, måtte han betale egen reparasjon (45 000 kroner) fordi han ikke hadde forsikring.
Økonomiske konsekvenser
Uten obligatorisk forsikring blir du personlig ansvarlig for alle skader du forårsaker. Dette kan bety:
– Millionkrav ved alvorlige personskader
– Livslang nedbetaling av erstatning
– Beslag i lønn og eiendom
– Konkurs i verste fall
Reelle eksempler på kostnader
- Trafikkulykke med personskade: 8-15 millioner kroner for permanent invaliditet
- Båtkollisjoner: 500 000 – 2 millioner kroner for skader på dyre båter
- Yrkesansvar-saker: 1-50 millioner kroner avhengig av bransje
- Hundebit med permanent skade: 300 000 – 2 millioner kroner
Hvordan sikre at du har riktig dekning
Etter alle disse årene med forsikring har jeg lært noen viktige lekser om hvordan man sikrer seg riktig dekning uten å betale for mye.
Årlig forsikringsgjennomgang
Jeg har en fast rutine hver høst der jeg går gjennom alle forsikringene mine. Dette tar ikke mer enn et par timer, men kan spare meg for tusenvis av kroner og sikre at jeg har riktig dekning.
Min sjekkliste for årlig gjennomgang:
– Er alle obligatoriske forsikringer på plass og oppdaterte?
– Har livssituasjonen min endret seg (ny bil, ny jobb, flytting)?
– Er dekningssummene fortsatt tilstrekkelig høye?
– Kan jeg få bedre pris hos andre selskaper?
– Trenger jeg andre forsikringer basert på nye aktiviteter?
Sammenligning av tilbud
Det lønner seg virkelig å sammenligne priser. Jeg bruker vanligvis finans.no sine sammenligningsverktøy, men ringer også direkte til 2-3 selskaper for å høre om de har spesialtilbud.
Sist jeg byttet bilforsikring spartet jeg 3200 kroner i året ved å bytte fra Gjensidige til If – for nøyaktig samme dekning. Det tok meg 30 minutter å ordne byttet online.
Viktigheten av å lese det småe
Jeg vet det er kjedelig, men det lønner seg å lese forsikringsvilkårene. Spesielt for obligatoriske forsikringer er det viktig å forstå nøyaktig hva som dekkes og ikke dekkes.
For et par år siden oppdaget jeg at yrkesskadeforsikringen min ikke dekket hjemmekontor-arbeid. Siden jeg jobber hjemmefra to dager i uka, måtte jeg få endret polisen. Det kostet bare 300 kroner ekstra i året, men kunne ha spart meg for store problemer ved en eventuell hjemmeskade.
Fremtidige endringer i forsikringsregelverket
Forsikringsregelverket endrer seg jevnlig, og det er viktig å holde seg oppdatert. Jeg følger med på endringer gjennom Finanstilsynets nettsider og bransjenyhetsbrev.
Kommende endringer jeg vet om
Fra 2025 blir det nye regler for elektriske kjøretøy og forsikring. Mange av de små elektriske sparkesyklene og syklene får strengere forsikringskrav. Jeg har allerede fått beskjed fra forsikringsselskapet om at el-sykkelen min (som kan gå 45 km/t) må forsikres som moped.
Det diskuteres også endringer i kravene til hundeforsikring, der flere kommuner vurderer å innføre obligatorisk ansvarsforsikring for alle hunder uansett rase.
Digitalisering og nye forsikringsformer
Flere forsikringsselskaper tilbyr nå apper der du kan administrere alle forsikringene dine. Jeg bruker Gjensidige sin app og får varsler når forsikringer går ut eller når det kommer nye regler som påvirker meg.
Det kommer også nye forsikringstyper for ting som droner og andre nye teknologi-produkter. Hvis du bruker drone til noe annet enn hobby, kan det allerede være krav om ansvarsforsikring.
Praktiske tips for å spare penger på obligatoriske forsikringer
Selv om disse forsikringene er obligatoriske, betyr ikke det at du må betale toppris. Her er mine beste tips for å spare penger:
Kombiner forsikringer hos samme selskap
De fleste selskaper gir rabatt hvis du har flere forsikringer hos dem. Jeg har bil, båt, hus og reise hos samme selskap og får 15% rabatt på alt. Det utgjør rundt 4000 kroner i året.
Øk egenandelen
Ved å øke egenandelen fra 4000 til 8000 kroner sparte jeg 1200 kroner årlig på bilforsikringen. Siden jeg er en forsiktig sjåfør og sjelden har skader, var dette en god deal for meg.
Installer sikkerhetsutstyr
Mange selskaper gir rabatt for alarmanleger, dashcam i bil, eller GPS-tracker på båt. Jeg installerte dashcam i bilen og fikk 5% rabatt på forsikringen – kameraet betalte seg inn på to år.
Oppgi korrekt informasjon om bruk
Hvis du kjører lite bil (under 8000 km/år), får du ofte rabatt. Jeg jobber hjemmefra mye og kjører bare rundt 6000 km/år. Ved å oppgi dette korrekt sparer jeg rundt 800 kroner årlig.
Når du trenger hjelp med forsikring
Forsikring kan være komplisert, og det er ikke alltid lett å forstå alle reglene. Heldigvis finnes det steder å få hjelp.
Gratis rådgivning
Finansklagenemnda gir gratis råd ved tvister med forsikringsselskaper. Jeg har brukt dem en gang da et forsikringsselskap nektet å utbetale en skade jeg mente var dekket. De hjalp meg å forstå vilkårene og forsikringen endte opp med å betale.
Finans Norge har mye gratis informasjon på sine nettsider om ulike forsikringstyper og hva som er obligatorisk.
Uavhengige forsikringsmeglere
Hvis du har kompliserte forsikringsbehov (for eksempel driver egen bedrift med ansatte), kan det lønne seg å bruke en uavhengig forsikringsmegler. De koster gjerne 2000-5000 kroner i rådgivning, men kan ofte spare deg for mye mer enn det i bedre forsikringsvilkår.
Min erfaring er at meglere er spesielt nyttige for næringsforsikring der kravene er kompliserte og konsekvensene av feil dekning kan være store.
Avslutning – sikre deg riktig forsikringsdekning
Etter alle disse årene med forsikring kan jeg trygt si at obligatoriske forsikringer ikke er noe du bør gamble med. Konsekvensene av å ikke ha riktig dekning kan være katastrofale, både økonomisk og juridisk.
Samtidig trenger det ikke være superkomplisert eller altfor dyrt. Ved å forstå hva som faktisk er lovpålagt, sammenligne priser jevnlig, og sørge for at dekningssummene er tilstrekkelige, kan du sove godt om natta uten å bekymre deg for forsikring.
Min viktigste anbefaling er å sette av tid til en ordentlig gjennomgang av forsikringssituasjonen din minst en gang i året. Det tar ikke mange timene, men kan spare deg for både penger og store problemer senere.
Husk at reglene endrer seg, så det som var riktig for fem år siden er ikke nødvendigvis riktig i dag. Hold deg oppdatert, still spørsmål til forsikringsselskapet når du er usikker, og ikke nøl med å bytte selskap hvis du finner bedre tilbud.
Hvis du er usikker på om du har all nødvendig obligatorisk forsikring, anbefaler jeg å ta kontakt med et forsikringsselskap eller en uavhengig rådgiver. Det er mye bedre å bruke litt tid og kanskje noen kroner på rådgivning nå, enn å oppdage at du mangler viktig dekning når skaden allerede er skjedd.
Ofte stilte spørsmål om obligatoriske forsikringer
Hvilke forsikringer er helt lovpålagte i Norge?
De viktigste obligatoriske forsikringene er ansvarsforsikring for bil/motorsykkel, yrkesskadeforsikring for ansatte, ansvarsforsikring for båter over 25 hk, og spesifikke ansvarsforsikringer for enkelte yrker som advokater, revisorer og eiendomsmeglere. I tillegg er hundeforsikring obligatorisk for enkelte raser eller i spesielle situasjoner. Jeg lærte dette systematisk da jeg startet eget firma og plutselig hadde ansvar for å sørge for korrekt forsikringsdekning både for meg selv og ansatte.
Hva skjer hvis jeg kjører bil uten ansvarsforsikring?
Konsekvensene er alvorlige og kostbare. Du risikerer bot på 7000-15000 kroner, beslagleggelse av bilen, og i verste fall midlertidig tap av førerkortet. Viktigst av alt: du blir personlig økonomisk ansvarlig for alle skader du forårsaker. Jeg kjenner noen som måtte betale flere millioner kroner etter en alvorlig ulykke fordi forsikringen hadde utløpt. Det kan ødelegge økonomien din for resten av livet, så det er definitivt ikke verdt risikoen.
Må jeg ha forsikring på elektrisk sparkesykkel?
Det kommer an på hvor fort den kan kjøre. Elektriske sparkesykler som kan gå fortere enn 20 km/t må registreres og forsikres som moped. Dette gjelder også hvis de har motor på mer enn 500W. Jeg oppdaget dette da jeg vurderte å kjøpe en kraftig el-scooter til jobbturen – plutselig måtte jeg regne med både registreringsavgift og forsikring på rundt 3000 kroner i året. Mange butikker informerer ikke godt nok om dette når de selger slike kjøretøy.
Trengs det forsikring for hunden min?
For de fleste vanlige familiehunder er ansvarsforsikring ikke lovpålagt, men sterkt anbefalt. Det blir obligatorisk hvis hunden din er av en rase som er klassifisert som farlig, har bitt mennesker tidligere, eller hvis du bor i en kommune som har innført lokale regler om hundeforsikring. Selv om min golden retriever ikke er lovpålagt å forsikre, tegnet jeg likevel ansvarsforsikring etter en hendelse der hunden hoppet på en mann og forårsaket skade. Forsikringen kostet bare 500 kroner, men dekket skader for 25000 kroner.
Hvilke forsikringer må jeg ha som arbeidsgiver?
Som arbeidsgiver må du ha yrkesskadeforsikring for alle ansatte fra første arbeidsdag. Dette er ikke valgfritt og gjelder også vikarer og deltidsansatte. Avhengig av bransje kan det også være krav om ansvarsforsikring. Da jeg ansatte min første medarbeider, måtte jeg plutselig forholde meg til helt nye forsikringsforpliktelser. Kostnadene varierer fra 0,5% av lønnsummen for kontorjobber til 3-4% for byggebransjen. Det er dyrt, men konsekvensene av ikke å ha det kan være katastrofale.
Gjelder norsk bilforsikring i utlandet?
Norsk ansvarsforsikring gjelder automatisk i alle EU/EØS-land, men dekningsnivået kan variere. For land utenfor EU/EØS må du ha «grønt kort» som bevis på forsikring. Dette er gratis fra forsikringsselskapet, men må bestilles i god tid før reise. Jeg glemte dette en gang på biltur til Ukraina og måtte kjøpe lokal forsikring for 2000 kroner – mye dyrere enn om jeg hadde planlagt på forhånd. Alltid sjekk med forsikringsselskapet før du reiser utenfor Europa.
Kan jeg få bøter for manglende båtforsikring?
Ja, hvis båten din har motor over 25 hk eller er en vannscooter, er ansvarsforsikring lovpålagt. Manglende forsikring kan gi bøter og du blir personlig ansvarlig for skader du forårsaker andre. Kystvakten og politiet sjekker jevnlig forsikringspapirer på sjøen. En venn fikk bot på 5000 kroner for manglende forsikring på vannscooteren sin. I tillegg må båten være registrert i Småbåtregisteret og du må ha papirene med på sjøen. Jeg lærte dette da jeg kjøpte min første motorbåt og plutselig hadde helt nye forsikrings- og registreringsforpliktelser.
Hvor mye koster obligatoriske forsikringer?
Kostnadene varierer enormt basert på alder, bosted, kjøretøy/aktivitet og risikonivå. Bilforsikring kan koste alt fra 3000-30000 kroner årlig, båtforsikring 2000-8000 kroner, yrkesansvarsforsikring 5000-50000 kroner avhengig av yrke. Som ung sjåfør betalte jeg 25000 kroner for ansvarsforsikring på en gammel bil, mens jeg nå betaler 4000 kroner for mye bedre dekning. Det lønner seg å sammenligne priser årlig – jeg sparer vanligvis 2000-4000 kroner hver gang jeg bytter forsikringsselskap.